דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי נמוך

על מה נדבר במאמר זה?

דימוי עצמי הוא האופן שבו אדם תופש את עצמו – את האישיות שלו, את האינטראקציות השונות שלו עם אחרים, את המראה החיצוני, את ההישגים בחיים ועוד. דימוי עצמי נמוך פירושו ייחוס ערך נמוך לכל המרכיבים הנ"ל או לחלקם, בהשוואה לאנשים אחרים וגם בפני עצמם. הנזק של דימוי עצמי נמוך – גבוה. בהתאם כדאי לטפל בכך, ואחת הדרכים האפקטיביות ביותר לעשות זאת היא בעזרת ה-NLP. איך דימוי עצמי פוגע באדם? מהם הגורמים להיווצרות דימוי ירוד? איך NLP מצליחה לחולל שינוי משמעותי תוך זמן קצר יחסית? בעמוד זה תמצאו תשובות לכל השאלות האלה.

דימוי עצמי נמוך – למה כדאי לטפל בבעיה?

ישנם מספר סוגים של דימוי עצמי נמוך: יש בני אדם שמעריכים את עצמם מאוד בתחום המקצועי אבל מרגישים נחותים בכל מה שקשור ליחסים בין אישיים, ולכן יתקשו לבנות זוגיות. יש מי שמרגישים לא ראויים בכל תחומי החיים המרכזיים ולכן באופן טבעי סובלים גם מביטחון עצמי נמוך ומקושי של ממש ליצור מציאות חיים טובה עבורם.

לפעמים הפגיעה בדימוי העצמי נגרמת עקב משבר ספציפי – לדוגמה, פיטורים או גירושים. במקרים אחרים הדימוי העצמי נפגע כבר בשלב מוקדם בחיים ונשאר נמוך גם כשהמציאות כוללת הצלחות לכאורה.

המכנה המשותף לכל המצבים הנ"ל הוא ההשלכות המשמעותיות של הדימוי הירוד. ההשלכות באות לידי ביטוי בפן הרגשי עם תחושות קשות של תסכול ואפילו ייאוש, בפן ההתנהגותי בעיקר בבחירה בהימנעות ולפעמים גם בנטייה להתמכרויות, ויש גם מקרים של דיכאון או חרדות.

חשוב להדגיש כי טיפול בדימוי עצמי נמוך הוא דבר אפשרי, ועם טיפול NLP ניתן לשנות את הדרך שבה האדם מתבונן על עצמו באופן דרמטי.

מהם הגורמים לדימוי עצמי נמוך?

כדי להבין איך מתמודדים עם דימוי עצמי נמוך חשוב קודם כל לזהות את הגורמים לכך. הדימוי העצמי מתחיל להתפתח כבר בגיל צעיר, כשהילד מבין שהוא אישיות נפרדת ולומד לזהות את עצמו. ההתנסויות שהוא עובר ובפרט האינטראקציות עם ילדים אחרים והפידבקים מהסביבה, בעיקר החל מגיל בית הספר, בונים בהדרגה את התמונה שלו בעיני עצמו. גם למידת ההתאמה לנורמות המקובלות בחברה שבה הילד חי יש השפעה על הדימוי העצמי וכך גם לציפיות של ההורים.

השוואות למודלים לא נכונים – בין אם לא מציאותיים ובין אם כאלה שפשוט לא רלוונטיים עבור הילד הספציפי – יובילו להתפתחות דימוי עצמי נמוך. הדגשת החוזקות של הילד, הצבת רף ציפיות ריאלי בהתאם למאפיינים של הילד ופידבקים חיוביים (אבל אמינים ולא מאולצים, שכן ילדים לומדים מהר מאוד לזהות זיופים) – כל אלה יבנו דימוי עצמי גבוה ובזכותו גם יכולת למצות את החיים.

מה כולל טיפול בדימוי עצמי נמוך בשיטת ה-NLP?

טיפול בדימוי עצמי נמוך בשיטת ה-NLP לא כולל נבירה בעבר, אלא התמקדות בהווה. זו גם הסיבה לכך שניתן לשפר במידה ניכרת את ההערכה העצמית בלי להידרש לתהליך ממושך של חודשים רבים.

הדגש העיקרי הוא על הבחנה בין פרשנות לבין עובדות. במקרים רבים הדימוי העצמי הירוד מנציח את עצמו באמצעות מתן פרשנות שלילית לעובדות שאפשר לראות אותן גם באופן חיובי. זיהוי האמונות השליליות שמובילות לאותה פרשנות שלילית, ושגורמות לאדם להימנע מהתנסויות חשובות עבורו, הוא הבסיס לשינוי.

השלב הבא הוא שינוי הדיבור – גם זה הפנימי וגם דרך ההתבטאות כלפי חוץ. אמנם הדימוי העצמי של כולנו מושפע מהאופן שבו הסביבה תופשת אותנו, או ליתר דיוק כפי שאנחנו מאמינים שהסביבה תופשת אותנו, אבל שיפור הערכה עצמית מחייב קודם כל קבלה עצמית והתבוננות חיובית.

לאחר שהדיבור משתנה, משתנים גם דפוסי החשיבה של האדם. למעשה נוצר סט חדש של אמונות, כאלה שלא מגבילות אותו אלא להפך, מדרבנות אותו לעשייה, מבליטות את החוזקות שלו ובונות דימוי עצמי גבוה – ויציב.

איך בא לידי ביטוי השיפור בדימוי העצמי?

כשהדימוי העצמי הופך לגבוה יותר, ולכזה שמשקף את הערך האמיתי של האדם, נוצרים שינויים משמעותיים בכל תחומי החיים: בקריירה, בזוגיות, ביחסים במשפחה ועוד ועוד. אם למשל דימוי עצמי נמוך בזוגיות גורם לאדם להרגיש לא ראוי לאהבה ומקשה על יצירת אינטימיות אמיתית, ובאופן כללי מערער את היסודות של מערכת היחסים, דימוי עצמי תקין הופך את הזוגיות לבריאה ומיטיבה עבור שני הצדדים.

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות
מאמרים שאולי יעניינו אותך
לצאת מתקיעות בחיים

תקיעות בחיים

החיים במאה ה-21 מספקים לנו מצד אחד שלל הזדמנויות להגשמה, בכל התחומים, אבל מצד שני גם מייצרים בלא מעט מקרים רף ציפיות מאוד גבוה. למרות התחושה הרווחת שהכל אפשרי בימינו, יש לא מעט בני אדם שחווים תקיעות של ממש.

לקריאה »
דימוי עצמי נמוך

איך להיות פחות רגיש בעזרת כלי של NLP

אז מי כמוני יודע מה זה להיות רגיש וכמה כלים חיפשתי בכל השנים בשביל למצוא איך להיות פחות רגיש.
לחיות בצורה שכל רגע אתה עלול להיפגע ממשהו או ממישהו שאמר לך דברים שלא בצורה עדינה ולסחוב את זה איתך כל היום.
נדמה שלא משנה מה תעשו או מה תחשבו תמיד יגיע משהו שיגרום לכם להרגיש שוב את הרגש הזה של הפגיעה שפשוט אי אפשר להשתחרר ממנה.

לקריאה »
לצאת מתקיעות בחיים

איך להתגבר על פחד: שיטה שעובדת בכל פעם!

איך להתגבר על פחד היא שאלה אשר מעסיקה את רובנו בהרבה מקרים בחיים.
לכולנו יש מקרים אשר בהם אנחנו פוחדים ולא מסוגלים לשלוט במצב הרגשי שלנו.
הלחץ עולה,אנו מתחילים להזיע, הנשימה מתקצרת והמחשבות בראש מתחילות לרוץ לכל עבר, מה שבתורו מגדיל את מידת הלחץ שלנו מהמצב.

לקריאה »
טיפול בדמיון מודרך

אמונות מגבילות

אני רוצה להדגיש שכאן משהו שרוב האנשים לא באמת יודעים אותו: אלה לא האמונות המגבילות שאנחנו יודעים עליהן אשר מנהלות אותנו אלא דווקא אלו שאין לנו שום מושג עליהם ששולטות במה נחשוב ונרגיש בפרק זמן מסויים או בהחשפות למצב מסויים בחיים שלנו.

לקריאה »

לקבלת ייעוץ ופרטים נוספים מלאו את הטופס הבא

Call Now Button