איך להתגבר על פחד – שיטה מיוחדת שפיתחתי שעוזרת לי ברוב המקרים!

איך להתגבר על פחד היא שאלה אשר מעסיקה את רובנו בהרבה מקרים בחיים.

לכולנו יש מקרים אשר בהם אנחנו פוחדים ולא מסוגלים לשלוט במצב הרגשי שלנו.

הלחץ עולה,אנו מתחילים להזיע, הנשימה מתקצרת והמחשבות בראש מתחילות לרוץ לכל עבר, מה שבתורו מגדיל את מידת הלחץ שלנו מהמצב.

איך להתגבר על פחד ובכלל: מה זה פחד ולמה הוא בא לעזור לנו ?

אני לא אשעמם אתכם בסיפורים הרגילים שפעם בתור אנשי מערות היינו חייבים לשמור על הסביבה שלנו ועל עצמנו וכך השתרש לו מנגנון הפחד אשר יש לכל אחד מאיתנו. גם סיפורים נפלאות על האמיגדלה (מרכז הפחד) שיש לנו במוח ואיך היא עובדת לא באמת יתנו לכם את העזרה שאתם מחפשים.

בזה שונה מאמן NLP מכל מאמן אחר, אנחנו לא מחפשים את הסיפור או דווקא את הסיבה למצב אלא חושבים מה יכול לתת לנו את הפיתרון תוך כדי שינוי ראיית הסיפור על ידי המתבונן ושינוי התחושות בגוף.

אם אני מוצא את הסיבה לפחד ויכול לשנות את ההתניה שהוא יוצר (כמו שרשמתי בפוסט: איך להתגבר על פחד קהל) אני יכול בעצם לשוט בדפוס שלו וליצור מצב שהוא בעצם לא מתעורר בחשיפה לדברים שעוררו אותו תמיד.

איך להתגבר על פחד בהבנה פשוטה של איך המח שלנו בנוי

כשאני בא להסתכל על פחדים שמנהלים אותי אני צריך לשאול שאלה אחת פשוטה: האם הפחד הוא מבוסס מציאות או שהוא בראש שלי?

כלומר לא כל פחד שיש לנו הוא אמיתי וגם יקרה במציאות!

עכשיו לא צריך להגיד עד כמה מחשבה יכולה להיות מפחידה, אם חושבים על משהו מטריד הרבה זמן הרי שנכנסים למצב התגוננותי ורואים את הרע שבכל דבר שיכול לקרות.

אם אני מפחד לטוס, הרי שאני אצייר לי תמונה מרתיעה של מטוס שמתרסק, ארגיש את הלחץ הגואה בגוף ואדע "בוודאות" שאני הולך למות אם אעלה על הטיסה הזו נכון ?

כמובן שלא, הרי זה שאנחנו יודעים שהסיכוי קלוש ביותר שזה יקרה – לא באמת מונע מאיתנו להרגיש את הפחד ולחשוב מחשבות רעות…

יודעים למה ? כי ברגע שהמח המרגיש שלי בפעולה, ההגיון נזרק הצידה ואנו עסוקים בלהרגיש את מה שאנחנו חושבים.

מה שבתורו מגדיל את המחשבות הרעות שבתורן מגדילות האת ההרגשה המפחידה…

הבנתם ? זו לולאה אשר מזינה את עצמה!!!

שמתם לב לב שכשאתם במצב רוח רע אתם תמצאו דבר מעצבן בכל סיטואציה לא משנה כמה חיובית היא?

שמתם לב שאתם לחוצים ממשהו מסויים כל מחשבה שעוברת לכם בראש מלחיצה עוד יותר גם אם היא לא קשורה למצב ממנו אני דואג ????

המח שלנו הוא הישרדותי!!!

הוא תמיד יחפש (וגם ימצא) משהו לחשוש או לדאוג ממנו, ברגע שמבינים את העובדה הפשוטה הזו אנו יכולים להתחיל לקחת שליטה מחדש על המחשבות והרגשות שלנו. נכון, זה לא יקח יום או שבוע לשנות את זה אבל אם כל פעם שאחשוב משהו רע אני אמצא לו 3 סיבות למה הוא בעצם לא יכול לקרות ואיך דווקא יכול לקרות משהו טוב הרי שאני מתכנת את המח שלי להתגבר על פחד וגם לשנות אותו כשצריך!

איך להתמודד עם פחד

אז עד כאן נתתי לכם בעיקר תיאוריה, דברים שצריך להבין על איך המח שלנו פועל ולמה הוא עושה את מה שהוא עושה. אם אני רוצה לשנות דפוסים והתנהלות במציאות אני צריך לתכנת את המח שלי מחדש.

אפשר לעשות את זה בעזרת אימון אישי להצלחה או לבד – מה שתבחרו הוא המתאים לכם בדיוק. הידיעה של איך להתמודד עפם פחד היא שונה לחלוטין מהבנה אינטלקטואלית של מה זה פחד וזה שהמח שלי הישרדותי.

כשאני בהתקפת חרדה, לדעת שזה בכלל שומר עלי לא ממש עוזר לי….

איך להתמודד עם פחד בצורה מדורגת ושקולה

אז הבטחתי בתחילת המאמר את השיטה שלי לאיך להתמודד עם פחד בחיים שלנו, השיטה שפיתחתי היא  בעצם שילוב של כמה שיטות

שיטת NLP שנקראת סוויש ושיטת נשימה שנקראת 4-7-8

דבר ראשון כשאני חווה איזשהוא פחד אני מדרג אותו בסולם של מאחד ועד עשר

סעיף א: אם הפחד הוא ברמה של 1-4 הרי שרוב הסיכויים שהפחד היא מחשבה מלחיצה ועדיין לא "ירד לגוף" כלומר אני עדיין עסוק בראש במחשבות אבל לא מרגיש את ההפעה הפיזיולוגית שלהם.

סעיף ב: אם הפחד הוא חמש ומעלה הרי שאני עסוק גם במחשבות מלחיצות ובד בבד אני מרגיש אותן גם בגוף בתור הזעה, דופק מטאץ, חום וכל התסמינים של פחד וחרדה.

במקרה שהפחד הוא כמו בסעיף א, אני יכול לעשות רק עבודה תודעתית על המחשבות.

כאן נכנסת לתמונה טכניקת הסוויש, אני רוצה לראות תמונה גדולה ומפורטת של מה שמפחיד אותו וגם ליצור תמונה אחרת רגועה ושלווה.

כלומר: אם אני מפחד מטיסות הרי שהתמונה הראשונה שלי כנראה תהיה של מטוס שמתרסק

התמונה השנייה שאני אייצר תהיה שלי, יושב בשלווה במטוס רואה סרט מצחיק ולוגם משקה קל עם חיוך על השפתיים.

עכשיו אני רוצה ליצור התניה פשוטה אשר תחליף לי את התמונה הראשונה בשניה בכל פעם שאחשוב עליה!

כל פעם שתמונה א עולה אני מחליף אותה בתמונה ב!

נא לשים לב, צריך בערך 100 חזרות על כך עד שהמח שלנו "יקלוט" לעשות את ההתניה הזו!

אני ממליץ לתת שניה לתמונה א ואז להחליף לתמונה ב ולשהות בה כ- 5 שניות.

ושב תמונה א ושוב תמונה ב כחמש שניות.

מעולה, יצרנו התניה המח וכל פעם שאחשוב על הדבר הרע אני אחליף אותו בתמונה הרגועה כך שתוך כמה זמן הדבר יקרה אוטומטית!

איך מתמודדים עם פחד שירד לגוף

זהו בעצם סעף ב של השיטה, אם אני כבר מרגיש את הפחד גם בגוף סתם להחליף תמונה לא ממש יעזור לי ברוב המקרים כי אני לא יכול לשקר למח על שלווה ורוגע וחיוך בזמן שכל הגוף מכווץ.

קודם כל אני צריך להרגיע את הגוף !!!

דבר ראשון אומרים לעצמנו דבר כזה: אני יודע שאני מפחד, אני יודע שהמח שלי רץ עכשיו על מה שיכול לקרות ואיזה פתרונות צריך לעשות כדי להתגונן מפניהם אבל אני לוקח כרגע 10-20 דקות ולא חושב על זה!

אח"כ אם ארצה אוכל לחשוב על זה כמה שארצה – דיל לא רע נכון ?

הערה חשובה: אם יש לכם בעיות בריאותיות או נשימתיות יש להיוועץ עם רופא לפני שאתם עושים את שיטת 4-7-8

כל מה שאני עושה ברגע זה זה להתמקד בנשימה שלי.

במשך 4 שניות לוקח נשימה ארוכה דרך האף

במשך 7 שניות עוצר את הנשימה

במשך 8 שניות מוציא את האוויר דרך האף או הפה בצורה רגועה וקלילה

חשוב: לא להציא את האוויר עד שאין לכם חמצן אלא להגיע למקום שבו הנשימה נפסקת בצורה טבעית, אף פעם לא ללכת נגד הגוף!

תחשבו על זה כמו שאתם לוקחים נשימה כי אתם מרגישים שאתם זקוקיםלה באופן טבעי נכון?

אני לא מוציא מהריאות שלי את כל האוויר עד שאני מאדים, אלא לוקח נשימה ואז מוציא אותו בצורה רגועה.

 

הצעד הזה של שיטת 4-7-8 בעצם עוזר לכם להרגע ולחזור למחשבה סדירה בלי לחץ בגוף.

עשיתם את זה במשך 10-15 דקות ואתם מרגישים יותר טוב? (חשוב: אם לא יש להמשיך עד שמרגישים שהלחץ ירד מהגוף)

עכשיו הזמן לטפל בפן המנטלי – לחזור לסעיף א ולעשות את שיטת הסוויש על החלפת התמונות.

בקליניקה אני עובד בצורה פרטנית עם אנשים על שיטת הנשימה הזו ומנחה אותם דרכה ואז עושה את שיטת הסוויש. זה עובד כמו קסם!

 

רוצים לדעת עוד על השיטת שלי להתמודד עם פחדים וחרדות ? מוזמנים להרים טלפון לשיחת היכרות במספר 052-3491672

סגור לתגובות.