איך להתגבר על פחד קהל?

פחד קהל הוא אחד הפחדים הנפוצים ביותר, ויש אפילו מי שמעריכים כי הוא שכיח יותר מהפחד למות. הוא שייך לקטגוריית החרדות החברתיות, ובמקרים רבים הוא מגביל את האדם שסובל מפחד זה במידה משמעותית. כשזה המצב, עמידה מול קהל אולי נראית כמשימה בלתי אפשרית – אבל בעזרת מאמן NLP מיומן ניתן לנטרל את הפחד ולהעלים אותו לגמרי, בדרך לחוויות חיוביות ומיצוי הפוטנציאל בעיקר בתחום המקצועי אבל גם האישי. כאן בעמוד תוכלו למצוא תשובות לשאלות נפוצות כמו למה בעצם נוצר הפחד מקהל, מהם הסימפטומים שלו ואיך מתגברים עליו ביעילות בעזרת ה-NLP.

איך תדעו שיש לכם פחד מקהל?

לא מצליחים להירדם לילה לפני שאתם אמורים להעביר הרצאה או פרזנטציה?

מרגישים אי נוחות ממשית בישיבות מרובות משתתפים ואפילו במפגשי זום?

חוששים מאירועים חברתיים ומשפחתיים, ובעיקר אלה הגדולים?

מדמיינים שוב ושוב איך אתם מתבלבלים מול קהל, מגמגמים, שוכחים את מה שרציתם להגיד וכו'?

חווים תופעות פיזיות מלחיצות כמו למשל לחץ בחזה, סחרחורות, רעידות ועוד?

כל אלה הם תסמינים נפוצים של פחד קהל. חשוב להדגיש שגם ללא פחד קהל של ממש ייתכן לחץ מסוים, אבל אם אתם חווים סימפטומים מ-4 הקבוצות שמפורטות בפסקה הבאה, כדאי לעבור טיפול בפחד קהל ולהפסיק לסבול.

הסימפטומים השונים של פחד קהל

סימפטומים פיזיולוגיים: דופק מואץ, הזעת יתר, גמגום, קוצר נשימה, רעד ברגליים עד כדי קושי לעמוד יציבים, הסמקה בולטת, כאבי בטן, בחילות, סחרחורות ועוד. בחלק מהמקרים הסימפטומים מתרחשים עוד לפני שעומדים מול קהל, כתוצאה המחשבה על הצורך לעשות זאת.

סימפטומים קוגניטיביים: מחשבות שליליות, לפעמים אובססיביות, שמלבות את הפחד והחרדה. לדוגמה "הם בטוח יצחקו עליי", "אני לא מספיק טוב בשביל להעביר את ההרצאה", "למה שהם בכלל יקשיבו לי", "זה הולך להיות קטסטרופה" וכו'.

סימפטומים התנהגותיים: בעיקר הימנעות מהגעה למצבים שבהם נדרשת הופעה מול קהל, גם במחיר של ויתור על הזדמנויות להתקדם במישור המקצועי.

סימפטומים רגשיים: רגשות שליליים ובהם עלבון, כעס ואפילו ייאוש.

הייאוש מובן, אבל יש גם אופציה אחרת – התמודדות עם פחד קהל בעזרת ה-NLP.

הגורמים להיווצרות פחד קהל

גורם נפוץ אחד להיווצרות הפחד המשתק והמשבש הוא פרפקציוניזם או רמה גבוהה מדי של ביקורת עצמית. מודעות עצמית, כולל ביקורת במידת הצורך, היא משאב חיוני לכל אדם, אבל עודף ביקורת וציפיות לא ריאליות מעצמכם עלולים ליצור חרדות מיותרות.

גורם שכיח אחר הוא דימוי עצמי נמוך. אנשים חסרי ביטחון מתקשים להאמין שהם יצליחו בסיטואציה מאתגרת מטבעה, ובמקרה כזה המחשבות השליליות מעצימות את החרדה – וזאת משום שהמוח לא יודע להבחין בין דמיון למציאות, כך שמבחינתו הכישלון הוא עובדה עוד לפני שההופעה מול קהל בכלל התחילה.

גורם אפשרי שלישי הוא טראומה מהעבר. אמונות חוסמות רבות הן תוצר של חוויה קשה שהאדם עבר ולא עיבד אותה נכון. מי שניסה להעביר הרצאה ונתקל בלעג / התעלמות / שיעמום מופגן מן הסתם ינסה להתחמק ממעבר חוויה דומה. לפעמים אפילו שאלה תמימה בבית ספר שזכתה לתגובה שלילית עלולה אף היא לייצר פחד קהל משמעותי.

התמודדות עם פחד קהל בעזרת ה-NLP

בכל מקרה של פחד קהל התמודדות מוצלחת באמת היא זו שצוללת אל שורשי הפחד ומשנה מן היסוד את האמונות המגבילות של האדם. 

מבחינה זו ה-NLP היא שיטה אופטימלית, ובפרט כשעוברים את התהליך הממוקד עם מאמן NLP מנוסה. האבחון המדויק של הגורמים לפחד הקהל מבוסס על קשב: האמונות החוסמות ודפוסי החשיבה השליליים באים לידי ביטוי בדברים שאומר האדם, גם אם הוא כלל לא מודע לסיבות שמקשות עליו לדבר בפני קבוצה גדולה יחסית של אנשים.

השלב הבא הוא שינוי האופן שבו האדם מדבר על הופעה בפני קהל ועל מי שהוא. שינוי זה מאפשר לייצר התניות חיוביות, ובעיקר לרתום את המשאבים שיש באדם לטובת חוויה מוצלחת – תחילה בדמיון ולאחר מכן גם במציאות.

התמודדות עם פחד קהל באמצעות NLP כולל גם שימוש בדמיון מודרך וחזרות מנטליות, כך שתת המודע מתחיל לצבור חוויות חיוביות מאוד – כך שניתן לומר שהאדם עובר מעין תכנות מחדש ומשאיר מאחור את הפחד המיותר.

סגור לתגובות.