ללמוד לקודד את המח מחדש

טיפול בדמיון מודרך

טיפול בדמיון מודרך

על מה נדבר במאמר זה?

דמיון מודרך – מהו, וכיצד הוא עובד?

דמיון מודרך הוא טכניקה המשתמשת בדמיון כדי ליצור חוויה אישית של אירוע.ניתן להשתמש במדיטציה מודרכת כדי לעזור למישהו להירגע, להרגיש רגוע ולהפחית חרדה.
דמיון מודרך בעצם נותן למטופל לחוות את האירוע עוד לפני שהוא קרה ובכך להתרגל אליו, לחוות אותו בעוצמות פחותות  (במידה והמתח לפני האירוע מאד עוצמתי) ולתרגל שינויים במחשבות לגביו ופעולות שינקטו ובכך להכין את עצמנו לאירוע האמיתי.

דמיון מודרך יכול גם לשמש למצבי מתח אשר בהם אנו זקוקים להרגעה. מכיוון שבשיטת ה-NLP המח לא מבדיל בין זיכרון, מציאות או דמיון, אנו יכולים לצאת למסעות קסומים בדמיון, למקומות שלווים ביותר ובכך להפחית את רמת המתח והחרדה אצל כל אחד.
אם למחרת יש לי משחק חשוב, אני יכול להכין את עצמי למשחק בכך שאראה את עצמי משחק ברוגע, עם חדות ומצליח להבקיע כמה שערים. עכשיו בגלל שהגוף חווה את מה שאנחנו חושבים, אני בעצם מכין אותו לאירוע מבעוד מועד וכך רמת החרדה שבאירוע עצמו תהיה פחותה.

טיפול בדמיון מודרך גם יכול לעזור למישהו להתמקד וללמוד מיומנויות חדשות. ישנם מצבים רבים שבהם דמיון מודרך וטכניקות מדיטציה עשויות להיות שימושיות. לדוגמה: ספורטאים משתמשים בו כדי להישאר נוכחים מנטלית במהלך משחק אינטנסיבי. אנו עשויים להשתמש בו לפני שאנו מציגים מצגת או ראיון; אנו עשויים להשתמש בו במהלך הלידה או כאשר מנסים להירדם בלילה.

הדמיון שלנו הוא משאב רב עוצמה. למעשה חוקרים רבים מייחסים את השיפור הדרמטי באיכות החיים של המין האנושי לאורך ההיסטוריה ליכולת שלנו לדמיין (וגם לממש כמובן). עוד כדאי לדעת שהמוח לא יודע להבדיל בין מציאות לבין דמיון, ולכן גם חוויות שמתרחשות "רק" בתוך הראש שלנו משפיעות במידה ניכרת על התפישה, דפוסי החשיבה וההתנהגות. בהתאם דמיון מודרך הוא כלי טיפולי אפקטיבי להפליא. בעמוד זה תוכלו לקרוא תשובות לשאלות כמו באילו מקרים כדאי להיעזר בשיטה, איך מתבצע הטיפול, למה ילדים זוכים לתועלת רבה במיוחד ממנו וגם מה הקשר בין דמיון מודרך ו-NLP.

טיפול בדמיון מודרך הוא תהליך של שימוש בדמיון שלך כדי לחקור סצנות שונות. אחת מטכניקות הדמיון המודרך הנפוצות ביותר נקראת "סריקת גוף" שבה אתה מתחיל בדמיין את כפות הרגליים שלך ומתקדם עד לחלק העליון של הראש, בכל מקום בגוף שבו מוצאים "מתח" נושמים אל המקום הזה ומדמיינים לאט לאט שהמתח משתחרר ממנו וכל נשימה פנימה מכניסה אנרגיה טובה,משחררת ומרפאת.

דמיון מודרך גורם לרגיעה בגופנו מכיוון שהוא מגרה את מערכת העצבים הפאראסימפתטית, השולטת בתגובת ה"מנוחה ועיכול" שלנו. לדמיין דברים כמו חוויות של כמעט מוות או אסונות טבע יכולים לגרום לנו לתחושת חרדה או דיכאון, אבל כשאנחנו מדמיינים משהו נעים, כמו טיול ביער או חיבוק מאדם אהוב, אנחנו יכולים לגרום לעצמנו להרגיש טוב יותר.

באילו מקרים כדאי להיעזר בטיפול בדמיון מודרך?

טיפול בדמיון מודרך עשוי להיות מועיל מאוד במקרים של חרדות חברתיות ובפרט פחד קהל, לסייע לאנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך או דימוי עצמי ירוד, לפוגג מתחים ולחצים מסוגים שונים, להוות חלק מטיפול שמטרתו שיפור מערכות יחסים ובמיוחד זוגיות, לשדרג הכנה למבחנים חשובים או אירועים משמעותיים (פגישת עבודה, ראיון, פרזנטציה, הופעה בכנס מקצועי וכו') וגם ספורטאים נעזרים בדמיון המודרך לקראת תחרויות קריטיות.

בכל המקרים הנ"ל כשהאדם מדמיין את עצמו בסיטואציה שמייצרת אצלו מתח או חשש, הוא למעשה מסתגל אליה – וכשהיא תתרחש "באמת" היא לא תהיה זרה עבורו. בנוסף דמיון חיובי תורם לתחושת השליטה של האדם במצב בזמן אמת ומאפשר לו לרתום את אותם משאבים שקיימים אצלו ושבהם השתמש בדמיון גם במציאות.

העקרונות המרכזיים של טיפול בדמיון מודרך

כדי להבין טוב יותר מה זה טיפול בדמיון מודרך כדאי להכיר את העקרונות המרכזיים של השיטה. המהות היא הפעלת הדמיון למען מטרה ספציפית, בעזרת מדריך מנוסה שמכוון את האדם. חשוב מאוד לבצע את הטיפול בדמיון במקום שקט (ניתן לשלב מוזיקה מדיטטיבית בווליום נמוך ברקע) וכשהאדם יושב בנוחות ובנינוחות. דגש נוסף הוא נשימות נכונות שמייצרות הרפיה ומאפשרות התמסרות לדמיון. 

מטפלים מנוסים יודעים לבנות סיפור שמפעיל את כל החושים של האדם – ככל שיותר חושים מעורבים כך המוח "מאמין" יותר והטיפול יניב תועלת רבה יותר. כמו כן בדרך כלל משולבים בדמיון המודרך סמלים ומטאפורות שמעצימים את החוויה. משך הזמן של סשן דמיון מודרך משתנה בהתאם למטרות הטיפול וליכולות של המטופלים לנטרל הסחות דעת אפשריות ולהתרכז בדמיון – בדרך כלל מדובר על פרקי זמן ארוכים יחסית של לפחות חצי שעה.

תרגול דמיון מודרך מוצלח הוא כזה שבמהלכו המוח עובר מפעילות בתדרים של גלי בטא לגלי אלפא – תדרים שבהם הפתיחות המחשבתית גבוהה. אגב, ניתן למצוא לא מעט דוגמאות של דמיון מודרך אונליין ולנסות לתרגל בעזרתן.

למה דמיון מודרך לילדים כל כך אפקטיבי?

לילדים יש עולם פנימי עשיר ודמיון מפותח במיוחד. בהתאם קל להם להתחבר למהות של טיפול דמיון מודרך לילדים ולזכות ברווחים משמעותיים.

עוד כדאי לזכור שאולי החיים שלהם נראים קלים, אבל בפועל ילדים חווים גם חרדות, פחדים, התקפי זעם, ביטחון עצמי נמוך, אובדן ורגשות כואבים שונים. טיפול דמיון מודרך לילדים מסייע להם להתמודד עם כל אלה בלי לגעת ישירות בכאב, אלא בדרך נעימה מבחינתם.

תועלת נוספת שמושגת בזכות טיפול בילדים באמצעות דמיון מודרך היא שהחוויה הזו מרגילה אותם לשקט ולהתבוננות פנימית. השגרה שלהם, במקרים רבים, כוללת שפע גירויים ובפרט מהמסכים, ולכן גם נוצרת אצלם ציפייה שכל תגובה חייבת מידית. בדמיון הקצב נינוח יותר, וכך מתפתחת גם ההבנה שתמיד ניתן לבחור בתשומת לב מתוך מספר אופציות.

לקבלת ייעוץ ופרטים נוספים מלאו את הטופס הבא

מה הקשר בין NLP וטיפול בדמיון מודרך?

כמו דמיון מודרך לילדים, גם דמיון מודרך למבוגרים הוא טיפול בעל פוטנציאל רב. באופן עקרוני כל אחד ואחת יכולים להפיק ממנו תועלת, וגם מי שמשוכנע שאין לו את היכולת לדמיין מגלה עד מהרה שהוא כן יודע לעשות זאת – ובמיוחד עם מדריך מיומן.

גם בטיפולי NLP רבים משולבת עבודה בדמיון. החיבור בין NLP ודמיון מודרך מתבקש ולכן גם מצליח להוביל לשינויים משמעותיים לטובה בכל תחומי החיים. בדרך כלל השימוש בכלי של הדמיון ייעשה לאחר שהמטפל מזהה אצל האדם את האמונות המגבילות שמונעות ממנו לחיות את החיים הטובים ביותר האפשריים עבורו. כחלק משינוי התפישה ודפוסי החשיבה, כדי שבעקבותיהם ישתנו הבחירות של האדם, כדאי כמובן לדמיין את ההתנהגות החדשה והנכונה יותר מבחינת האדם, וכך להטמיע במערכת הנוירולוגית, כלומר במוח, את התפישה החדשה. התוצאה: שינוי משמעותי ועמוק ולכן גם יציב מאוד.

דמיון מודרך למבוגרים

היות ודמיון מודרך הוא דבר אשר בא בקלות לכל בני האדם, הרי שגם דמיון מודרך למבוגרים יכול לשרת את המטרות הטיפוליות שלנו ולהוות זרז לתהליכים נפשיים אשר יטיבו איתנו ( שיטות הרגעה, כניסה למצבי תודעה מטיבים וכו')

מבוגרים נוטים יותר להצמד לראייה שכלתנית ופחות להתחבר לצד הרגשי שלהם בגלל אופי/ טרדות היום יום / משימות שמצריכות חיבור לתהליכי חשיבה מתקדמים אשר לא מצריכים רגש (כמו משימות טכניות כל היום בעבודה וכו'…) ולכן צריך לתת זמן מספיק כדי שהאדם יתנסה בטיפול בדמיון מודרך למבוגרים ויחווה את ההשפעה המטיבה של התהליך עליו וכך יתרגל אליו ויוכל להפיק ממנו את התועלת שלו. מכיוון שהמח שלנו יודע להתרגל לכל מצב, הרי שככל שנכנס למצבי תודעה מרגיעים בדמיון מודרך כך התהליך הזה של ההרגעות והורדת המתח תקרה בצורה מהירה יותר ויותר.

במה טיפול בדמיון מודרך למבוגרים יכול לעזור

מכיוון שאנו כמבוגרים נוטים להצמד יותר "לשכל הישר" ולתכנונים, אנו הרבה פעמים לא נותנים ל"מח המרגיש" שלנו מקום בחשיבה ובתפיסת האירוע שקרה או העומד לבוא. אניי משתמש בדמיון מודרך בכל פעם שמשהו מטריד אותי ואני רוצה לחוות אותו בצורה אחרת. למשל אם יש לי שיחה חשובה עם אדם אשר אני נרתע ממנו בד"כ, הרי שערב לפני, זה הזמן המושלם בשבילי לשבת, לעצום עיניים ולתאר לעצמי את הסיטואציה. איך נשב, מה נזמין, על מה נדבר ואיך אגיב לדברים שיקרו. כאשר עולה לי הרגשה מלחיצה או שלילית אני יכול לראות בדמיון איך אני מגיב אחרת לאותו הדבר, איך ההרגשה שלי משתנה בעקבות כך ואיך התגובה של הצד השני הופכת להיות שונה כתוצאה שהגבתי אחרת.

בצורה הזו אני מלמד את המח שלי שיש אפשרות אחרת להגיב לאותה סיטואציה שממנה אני חרד וכשמגע הרגע במציאות אני יכול לפעול בצורה שונה אשר תשנה את התגובה שלי למצב. כך בעצם אני  "מטמיע" במח שלי צורת התנהגות חדשה וטובה יותר לסיטואציות שבהן הייתי מגיב בצורה רעה.

 

 

 

 

לשיחת ייעוץ ללא התחייבות
מאמרים שאולי יעניינו אותך
לצאת מתקיעות בחיים

תקיעות בחיים

החיים במאה ה-21 מספקים לנו מצד אחד שלל הזדמנויות להגשמה, בכל התחומים, אבל מצד שני גם מייצרים בלא מעט מקרים רף ציפיות מאוד גבוה. למרות התחושה הרווחת שהכל אפשרי בימינו, יש לא מעט בני אדם שחווים תקיעות של ממש.

לקריאה »
דימוי עצמי נמוך

איך להיות פחות רגיש בעזרת כלי של NLP

אז מי כמוני יודע מה זה להיות רגיש וכמה כלים חיפשתי בכל השנים בשביל למצוא איך להיות פחות רגיש.
לחיות בצורה שכל רגע אתה עלול להיפגע ממשהו או ממישהו שאמר לך דברים שלא בצורה עדינה ולסחוב את זה איתך כל היום.
נדמה שלא משנה מה תעשו או מה תחשבו תמיד יגיע משהו שיגרום לכם להרגיש שוב את הרגש הזה של הפגיעה שפשוט אי אפשר להשתחרר ממנה.

לקריאה »
לצאת מתקיעות בחיים

איך להתגבר על פחד: שיטה שעובדת בכל פעם!

איך להתגבר על פחד היא שאלה אשר מעסיקה את רובנו בהרבה מקרים בחיים.
לכולנו יש מקרים אשר בהם אנחנו פוחדים ולא מסוגלים לשלוט במצב הרגשי שלנו.
הלחץ עולה,אנו מתחילים להזיע, הנשימה מתקצרת והמחשבות בראש מתחילות לרוץ לכל עבר, מה שבתורו מגדיל את מידת הלחץ שלנו מהמצב.

לקריאה »
טיפול בדמיון מודרך

אמונות מגבילות

אני רוצה להדגיש שכאן משהו שרוב האנשים לא באמת יודעים אותו: אלה לא האמונות המגבילות שאנחנו יודעים עליהן אשר מנהלות אותנו אלא דווקא אלו שאין לנו שום מושג עליהם ששולטות במה נחשוב ונרגיש בפרק זמן מסויים או בהחשפות למצב מסויים בחיים שלנו.

לקריאה »

לקבלת ייעוץ ופרטים נוספים מלאו את הטופס הבא

Call Now Button