דימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי הוא האופן שבו אדם תופש את עצמו – את האישיות שלו, את האינטראקציות השונות שלו עם אחרים, את המראה החיצוני, את ההישגים בחיים ועוד. דימוי עצמי נמוך פירושו ייחוס ערך נמוך לכל המרכיבים הנ"ל או לחלקם, בהשוואה לאנשים אחרים וגם בפני עצמם. הנזק של דימוי עצמי נמוך – גבוה. בהתאם כדאי לטפל בכך, ואחת הדרכים האפקטיביות ביותר לעשות זאת היא בעזרת ה-NLP. איך דימוי עצמי פוגע באדם? מהם הגורמים להיווצרות דימוי ירוד? איך NLP מצליחה לחולל שינוי משמעותי תוך זמן קצר יחסית? בעמוד זה תמצאו תשובות לכל השאלות האלה.

דימוי עצמי נמוך – למה כדאי לטפל בבעיה?

ישנם מספר סוגים של דימוי עצמי נמוך: יש בני אדם שמעריכים את עצמם מאוד בתחום המקצועי אבל מרגישים נחותים בכל מה שקשור ליחסים בין אישיים, ולכן יתקשו לבנות זוגיות. יש מי שמרגישים לא ראויים בכל תחומי החיים המרכזיים ולכן באופן טבעי סובלים גם מביטחון עצמי נמוך ומקושי של ממש ליצור מציאות חיים טובה עבורם.

לפעמים הפגיעה בדימוי העצמי נגרמת עקב משבר ספציפי – לדוגמה, פיטורים או גירושים. במקרים אחרים הדימוי העצמי נפגע כבר בשלב מוקדם בחיים ונשאר נמוך גם כשהמציאות כוללת הצלחות לכאורה.

המכנה המשותף לכל המצבים הנ"ל הוא ההשלכות המשמעותיות של הדימוי הירוד. ההשלכות באות לידי ביטוי בפן הרגשי עם תחושות קשות של תסכול ואפילו ייאוש, בפן ההתנהגותי בעיקר בבחירה בהימנעות ולפעמים גם בנטייה להתמכרויות, ויש גם מקרים של דיכאון או חרדות.

חשוב להדגיש כי טיפול בדימוי עצמי נמוך הוא דבר אפשרי, ועם טיפול NLP ניתן לשנות את הדרך שבה האדם מתבונן על עצמו באופן דרמטי.

מהם הגורמים לדימוי עצמי נמוך?

כדי להבין איך מתמודדים עם דימוי עצמי נמוך חשוב קודם כל לזהות את הגורמים לכך. הדימוי העצמי מתחיל להתפתח כבר בגיל צעיר, כשהילד מבין שהוא אישיות נפרדת ולומד לזהות את עצמו. ההתנסויות שהוא עובר ובפרט האינטראקציות עם ילדים אחרים והפידבקים מהסביבה, בעיקר החל מגיל בית הספר, בונים בהדרגה את התמונה שלו בעיני עצמו. גם למידת ההתאמה לנורמות המקובלות בחברה שבה הילד חי יש השפעה על הדימוי העצמי וכך גם לציפיות של ההורים.

השוואות למודלים לא נכונים – בין אם לא מציאותיים ובין אם כאלה שפשוט לא רלוונטיים עבור הילד הספציפי – יובילו להתפתחות דימוי עצמי נמוך. הדגשת החוזקות של הילד, הצבת רף ציפיות ריאלי בהתאם למאפיינים של הילד ופידבקים חיוביים (אבל אמינים ולא מאולצים, שכן ילדים לומדים מהר מאוד לזהות זיופים) – כל אלה יבנו דימוי עצמי גבוה ובזכותו גם יכולת למצות את החיים.

מה כולל טיפול בדימוי עצמי נמוך בשיטת ה-NLP?

טיפול בדימוי עצמי נמוך בשיטת ה-NLP לא כולל נבירה בעבר, אלא התמקדות בהווה. זו גם הסיבה לכך שניתן לשפר במידה ניכרת את ההערכה העצמית בלי להידרש לתהליך ממושך של חודשים רבים.

הדגש העיקרי הוא על הבחנה בין פרשנות לבין עובדות. במקרים רבים הדימוי העצמי הירוד מנציח את עצמו באמצעות מתן פרשנות שלילית לעובדות שאפשר לראות אותן גם באופן חיובי. זיהוי האמונות השליליות שמובילות לאותה פרשנות שלילית, ושגורמות לאדם להימנע מהתנסויות חשובות עבורו, הוא הבסיס לשינוי.

השלב הבא הוא שינוי הדיבור – גם זה הפנימי וגם דרך ההתבטאות כלפי חוץ. אמנם הדימוי העצמי של כולנו מושפע מהאופן שבו הסביבה תופשת אותנו, או ליתר דיוק כפי שאנחנו מאמינים שהסביבה תופשת אותנו, אבל שיפור הערכה עצמית מחייב קודם כל קבלה עצמית והתבוננות חיובית.

לאחר שהדיבור משתנה, משתנים גם דפוסי החשיבה של האדם. למעשה נוצר סט חדש של אמונות, כאלה שלא מגבילות אותו אלא להפך, מדרבנות אותו לעשייה, מבליטות את החוזקות שלו ובונות דימוי עצמי גבוה – ויציב.

איך בא לידי ביטוי השיפור בדימוי העצמי?

כשהדימוי העצמי הופך לגבוה יותר, ולכזה שמשקף את הערך האמיתי של האדם, נוצרים שינויים משמעותיים בכל תחומי החיים: בקריירה, בזוגיות, ביחסים במשפחה ועוד ועוד. אם למשל דימוי עצמי נמוך בזוגיות גורם לאדם להרגיש לא ראוי לאהבה ומקשה על יצירת אינטימיות אמיתית, ובאופן כללי מערער את היסודות של מערכת היחסים, דימוי עצמי תקין הופך את הזוגיות לבריאה ומיטיבה עבור שני הצדדים.

סגור לתגובות.